Friday, July 10, 2009

Pelan Perniagaan




1. Untuk memulakan sesuatu perniagaan, tidak kira perniagaan itu besar atau pun kecil yang paling penting haruslah terlebih dahulu mempunyai atau menyediakan Pelan Perniagaan.Dimana pelan perniagaan ini adalah penting bagi menerangkan maksud berkenaan Rancangan Perniagaan atau projek yang hendak dijalankan secara menyeluruh.Baiklah mengapakah Pelan perniagaan ini mustahak kepada Usahawantani-usahawantani kita terutamanya di Daerah Kota Marudu? Ya, tujuanya yang pertama sekali dengan adanya Pelan Perniagaan ini kita sebagai pengusaha akan dapat menilai sendiri bidang apakah yang bakal dicuburi. Misalnya bidang penternakan kambing, lembu, menjual kelapa bakar, menjual ikan pangang, menjual sayur-sayuran, buah-buahan-durian,limau,mangga, menjual ikan masin dan sebagainya. Ini sebagai contoh sahaja, yang lain-lain tuan-tuan boleh fikirkan.

2. Tujuan kedua Pelan Perniagaan ialah untuk membantu kita menganggarkan keperluan sumber.Sebagai contoh dari segi keluasan tanah yang diperlukan,sumber kewangan merangkumi perbelanjaan atau modal awal yang diperlukan untuk menjayakan Projek yang hendak dilaksanakan.

3. Seterusnya mengkaji dan menilai Daya Maju Projek. Maka dengan adanya Pelan Perniagaan ini petunjuk awal dari segi Pendapatan bersih, pendapatan terkumpul, kos pengeluaran, titik pulang modal dan jangka masa perancangan projek perniagaan itu disiapkan sepenuhnya.

4. Sebagai panduan untuk mengurus projek dan memberi gambaran kemungkinan masalah yang mungkin akan dihadapi.Memberikan keyakinan kepada pihak bank sekiranya kita ingin membuat pinjaman untuk tujuan perniagaan yang berasaskan makanan. Pinjaman boleh dibuat Di Agro Bank (Bank Pertanian Malaysia).

No comments: